lauantai 11. huhtikuuta 2020

Millaiset yritykset tekevät nyt vaikutuksen?

Poikkeusolot ovat tehneet monenlaisia muutoksia ihmisten elämään. Koronaviruksen takia monet paikat ovat sulkeneet ovensa, rajoittaneet aukiolojaan tai tehnyt muita poikkeusjärjestelyjä. Itseäni harmittaa ja huolettaa monen yrityksen puolesta: miten mahtaa käydä esim. suosikkikauppojen ja -ravintoloiden? 

Kriisin aikana jotkut yritykset ovat tehneet minuun erityisen vaikutuksen toiminnallaan. Ajattelin listata asioita, mitä olen nyt viimeaikoina eri yrityksissä arvostanut. Pienenä haaveenani on, että edes joku yrittäjä lukisi juttuni ja pohtisi moniko arvostamani asia hänen yrityksessään toteutuu ja voisiko jotain vielä kehittää?

 
Kuva: Pixabay.

Myönnetään, jos menee huonosti
Itse ainakin arvostan sitä, että reilusti myönnetään, jos on huonompi kausi meneillään. Kun itse saan asiakkaana tälläisen tiedon, haluan auttaa monin tavoin, kuten ostamalla kyseiseltä yrityksiltä ja vinkata kyseistä yritystä ystäville ja sosiaaliseen mediaan.

Huolehditaan siisteydestä
Arvostan sitä, että yritykset huolehtii tilojensa siisteydestä nyt entistä paremmin. Joissain kaupoissa olen nähnytkin, kun kosketuspintoja pyyhitään ja jotkut yritykset ovat jakaneet somessa kuvia kuinka ostoskoreja pestään.

Huolehditaan muusta turvallisuudesta
Esim. muistuttaminen turvaväleistä ja käsidesin/hanskojen tarjoaminen asiakkaille. Huolehtiminen voi olla ihan pieni, yksinkertainen asiakin, esim. että laittaa muistutuslapun oveen asiasta.

Kuva: Pixabay.

Keksitään uusia tapoja esim. toimituksiin
On ollut ihailtavaa huomata, miten monet yritykset tarjoavat esim. kotiinkuljetuksia asiakkaille. 

Verkkokaupat
Viimeaikoina monet yritykset ovat perustaneet myös verkkokauppoja, mikä on hyvä lisä kivijalkapuodin lisäksi. Tällöin yritys voi saada edes jotain tuloja, kun kauempanakin asuvilla on mahdollisuus tehdä ostoksia.

Tiedotetaan asiakkaita
Tottakai asiakkaat haluavat pysyä mukana, että missä mennään. Onko tavaraa hyllyssä? Onko liike auki? Onko ravintolat avoinna ja miten ne nyt toimivat? Onko liikkeessä asioidessa jotain erityisiä ohjeita? Esim. some on hyvä ja suosittu kanava tiedottaa asiakkaita.

Kuunnellaan asiakkaita
Asiakkailta saattaa tulla hyviä toiveita ja ideoita! Esim. useat ruokakaupat ovat ottaneet käyttöön riskiryhmille omat ostosajat, mikä on todella hyvä juttu! Asiakkailta saattaa tulla muitakin hyviä ideoita, joten aina kannattaa ainakin kuunnella mitä asiakkaalla on mielessään!

Kuva. Pixabay.
 
Huolehditaan työntekijöistä
Vaikka en itse ole työelämässä, olen silti muiden puolesta kiitollinen, että yritysten työntekijöistä huolehditaan. Joissakin työpaikoissa on mahdollisuus etätyöhön, kaupoissa puolestaan on pleksit kassalla ja hoitotyössä tarvittavat suojavarusteet. Lisäksi monissa paikoissa huolehditaan yleisestä siisteydestä ja hygieniasta nyt paremmin.

Etätyöpalveluita tarjoavat ja tukevat yritykset
On ollut mielenkiintoista huomata, miten ihmiset ovat alkaneet hyödyntämään erilaisia etäpalveluita. Esim. videopuhelun välityksellä voi hoitaa niin palavereita, terapiaistuntoja, kuin jumppatreenit.

Millaiset yritykset tekevät sinuun juuri nyt vaikutuksen?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Olit sitten tuttu tai tuntematon, kommentit ovat aina tervetulleita! :)