perjantai 18. syyskuuta 2015

Kodinhuoltajaopintoja erityisammattioppilaitoksessa – Keittiöpäivä(t)

Opiskelen toista vuotta erityisammattikoulussa kodinhuoltajaksi. Olen monesti miettinyt myös tekeväni opiskelusta juttua blogiin. Ennen kuin hain opiskelemaan, sitä tietenkin mietti, että mitä kodinhuoltaja tekee ja minkälaista opiskelu on. Opiskelu on aikalailla 1 ja 2 vuonna puolet ja puolet siivousta ja keittiöhommia. 3 vuonna tulee asiakkaan avustamista sekä valinnaisia. Toki 3 vuonnakin siivous ja keittiöhommat voi jatkua, jos sellaisia valinnaisia valitsee. Ja tottakai 3 vuonna tehdään myös edellisvuosina opittuja töitä välillä. Näiden lisäksi on myös vähän YTO-aineita, eli yhteisiä tutkinnonosia, kuten äidinkieli, englanti ym. Tässä ensimmäisessä opiskelujutussani kerron keittiöpäivästä ja sitä edeltävästä päivästä.

Yleisiä tiloja sekä opetuskeittiö.

Keskiviikkoisin meillä on lyhyt koulupäivä. Normaalisti kouluun tullaan joka päivä kahdeksaan, mutta itse tulen joko yhdeksään tai kymmeneen, kuinka nyt on sovittukin. Erityisammattikoulussa jokaiselle tehdään oma HOJKS eli henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma, ja osa omaa suunnitelmaani on juurikin nämä aikataulumuutokset aamuisin. Keskiviikkona menen kouluun yhdeksään ja pääsemme kaikki aina samaan aikaan, keskiviikkoisin yhdeltä. Aikaa on keskiviikkoisin vähän, kun ajattelee, että esim. ruokatauko kestää 45 min. Välillä saattaa olla muitakin taukoja. Keskiviikkona suunnittelin seuraavan päivän lounasta kahden 2-vuotisen ja yhden 1-vuotisen opiskelijan kanssa. Ryhmässämme on 10 opiskelijaa, joista kaksi on 1-vuotisia, neljä 2-vuotisia ja neljä 3-vuotisia. Tehtävänämme oli suunnitella lounas seuraavaksi päiväksi. Yleensä syömme lounasravintolassa, mutta välillä kokkaamme ryhmällemme itse ruokaa koululla. Piti miettiä, mitä ruuaksi ja lisukkeiksi tarjotaan ja etsiä niihin reseptit sekä tehdä kauppalista. Päädyimme jauhelihakastikkeeseen, perunamuusiin ja salaattiin. Näiden kanssa tarjolla olisi vielä leipää ja juustoa, krutonkeja sekä raejuustoa. Jälkiruuaksi olisi pannukakkua, mansikkahilloa ja kermavaahtoa. Piti myös muistaa salaatinkastikkeet sekä juomat. Päädyimme näihin ruokiin, koska tutkinnonosa, mitä 2-vuotiset opiskelevat, on kotiruokapalvelut, ja ajattelin että siihen liittyen olisi mukava tehdä jotain ihan perus kotiruokaa. Haimme reseptejä kirjoista ja internetistä ja muunsimme ruokamäärät oikeiksi. Esim. jauhelihakastiketta tultaisiin tekemään kolminkertainen määrä mitä ohjeessa on. Kun tarvikkeet ja määrät olivat selvillä, tehtiin ostoslista. Ostoslistan tekemisen jälkeen menimme tarkastamaan keittiöltä, mitä kaikkea koululla jo on, eli mitä ei tarvitse ostaa. Tämän jälkeen menimme läheiseen kauppaan ostoksille. Itse pidin kauppalistaa ja luettelin mitä miltäkin osastolta ostetaan, ja yhdessä muiden opiskelijoiden ja opettajan kanssa teimme ostokset. Ostokset maksettiin koulun sopimuskortilla. Sitten ostokset vietiin koulun keittiölle oikeille paikoilleen. Päivän lopuksi menimme vielä luokkaan keskustelemaan koko ryhmän kanssa, miten päivä meni ja mitkä olisivat huomisen suunnitelmat.

Ruuanlaittoa. Klikkaa kuvia nähdäksesi ne suurempana.

Torstaisin menen normaalisti kymmeneen kouluun, mutta koska opiskelijoita oli paljon poissa ja lounasta olisi silti tehtävä, menin jo poikkeuksellisesti yhdeksään, että olisin enemmän avuksi. Ensin vaihdoin koululla työvaatteet. Työasuun keittiöllä kuuluu housut, t-paita, essu, työkengät ja päähine, joka peittää hiukset. Itse pidän hiuksiani ponihännällä ja käytän huivia. Sain tehtäväkseni valmistaa jauhelihakastikkeen, ja olin siitä todella innoissani, koska en ole aikaisemmin kastiketta tehnyt ja halusin oppia uutta. Kastikkeen teko sujui yllättävän hyvin, ja oli ihan huippu fiilis onnistua! Nyt osaan tehdä jauhelihakastikkeen, vieläpä 12 hengelle! Ainoa pieni vaikea vaihe oli sipulin pilkkominen. Ei sipulin pilkkominen sinänsä ole vaikeaa, mutta olen sipulille kovin herkkä ja silmäni vuotivat kokoajan. Toivottavasti sipulin pilkkomista ei ole hetkeen edessä. Kastikkeen jälkeen avustin vielä muusin tekemisessä. Perunoiden muusaaminen oli yllättävän raskasta, mutta onneksi ohjaaja, joka on varmasti paljon perunoita aikaisemminkin muusannut, auttoi. Muusikin onnistui yllättävän hyvin. Koko ryhmä teki hyvää työtä. Yksi oppilaista teki salaatin ja auttoi toista oppilasta kattamisessa. Kolmas taas teki pannukakun ja siihen kermavaahdon. Tilanne pysyi kokoajan hyvin hallinnassa ja olen oikein itsekin hämmentynyt, miten päivä sujuikin niin hyvin. Ruokatauon jälkeen olikin sitten tietenkin jälkien siivoamista: astiahuoltoa, pöytien pyyhkimistä, tasojen siistimistä… Itse tein esivalmisteluja seuraavan päivän kahvituksiin ja vein roskia erään toisen opiskelijan kanssa. Oppilaat saivat ruokaa myös mukaan, sillä vaikka kukin sai reilut annokset, ruokaa jäi silti. Ruokaa jäi sen takia paljon, koska pari oppilasta sairastui ja ruokaa tehtiin muutenkin pikkusen enemmän kun ohjeessa luki. Mutta hyvä ettei ruokaa mennyt hukkaan. Kun keittiö oli siistitty, mentiin vaihtamaan omat vaatteet päälle ja koska keittiöllä oli ollut todella kuuma, opettaja ehdotti happihyppelyä läheisessä puistossa. Oli mukava käydä ulkona haukkaamassa happea, ja puisto on mukava, kaunis paikka. Olimme siellä oikein rauhassa ajan kanssa. Viimeisellä tunnilla käsittelimme sitä, paljonko ruokaa nykyään heitetään roskiin ja mitä asialle voisi tehdä, sekä seuraavan päivän suunnitelmia.

Sorsia läheisessä puistossa sekä teoriaa luokassa.

Tässä oli yksi esimerkki minkälaisia koulupäivät voivat olla. Yritän lisätä myöhemmin vielä lisää juttuja opiskelusta. :) Myös mahdollisia juttutoiveita ja kysymyksiä saa esittää, jätäthän rohkeasti kommenttia!

1 kommentti:

  1. Kivalta ja mielenkiintoiselta kuulostaa sinun koulupäiväsi!Mukavaa syksyä!����T:Katja (Hernesaari vip ��)

    VastaaPoista

Olit sitten tuttu tai tuntematon, kommentit ovat aina tervetulleita! :)